Voorkom vertraging bij hypotheekaanvragen

Voorkom vertragingen hypotheekaanvraag

Regelmatig ontvangen wij bij hypotheekaanvragen documenten waarin unieke persoonsgegevens zichtbaar zijn, bijvoorbeeld het BSN-nummer. Omdat wij deze gegevens niet mogen verwerken, moeten wij ze verwijderen. Dit kan leiden tot vertraging de aanvraag.

Voorbeelden van gegevens en documenten die u moet afschermen:

  • Aangiftes inkomstenbelasting met BSN-nummers (ook van partner en/of kinderen)
  • Loonstroken, DUO-uitdraaien of documenten van sociale uitkeringen met BSN-nummer
  • De QR-code op een identiteitsbewijs
  • Het ‘Personal number’ op buitenlandse legitimatiebewijzen

Zorg er daarom voor dat u deze gegevens afschermt voordat u documenten aanlevert. Dit versnelt het aanvraagproces en voorkomt onnodige vertraging.

Let op: Zodra wij een Bindend Kredietaanbod hebben uitgebracht, hebben we het BSN-nummer van de klant wél nodig.

 

Bijzondere persoonsgegevens

Naast het BSN-nummer bestaan er ook zogenoemde bijzondere persoonsgegevens. Dit zijn gegevens over bijvoorbeeld ras of etnische afkomst, gezondheid, politieke of religieuze overtuigingen, seksuele voorkeur of vakbondslidmaatschap. Deze zijn door de wetgever extra beschermd. Het is verboden om dit soort gegevens te verwerken, tenzij er een wettelijke uitzondering geldt.

 

Lees meer in ons nieuwsartikel ‘Geen burgerservicenummer op hypotheekaanvragen.


Terug naar nieuwsoverzicht