Veelgestelde vragen

  • Wanneer ontvang ik mijn jaaroverzicht 2022?

    Uiterlijk 18 februari 2023 ontvangt u uw jaaroverzicht per post. Deze kunt u gebruiken voor uw belastingaangifte. Uw jaaroverzicht staat niet in Mijn Syntrus Hypotheek. 
  • Mijn activatiecode voor Mijn Syntrus Hypotheek werkt niet

    Vanwege een technisch probleem werken sommige activatiecodes niet. Stuur uw naam en hypotheeknummer in een e-mail naar beheer@syntrusachmea.nl. U ontvang zo snel mogelijk een nieuwe activatiecode.
  • Ik wil gaan verbouwen. Kan ik een 2e hypotheek krijgen?

    Dit kan als uw 1e hypotheek bij Syntrus Achmea loopt en als u aan de voorwaarden voldoet.

    Neem contact op met uw hypotheekadviseur.
  • Wanneer ontvang ik mijn jaaroverzicht 2022?

    Uiterlijk 18 februari 2023 ontvangt u uw jaaroverzicht per post. Deze kunt u gebruiken voor uw belastingaangifte. Uw jaaroverzicht staat niet in Mijn Syntrus Hypotheek. 
  • Hoeveel kan ik (zonder kosten) aflossen?

    U mag altijd zonder kosten aflossen met eigen geld (geen geleend geld maar bijvoorbeeld spaargeld of een ontvangen schenking). 

    Lost u niet af met uw eigen geld? Dan mag u per kalenderjaar 10% van de oorspronkelijke hoofdsom van het leningdeel zonder kosten aflossen. Een overbruggingskrediet mag altijd zonder kosten worden afgelost. 

    Daarnaast kunt u aan het eind van elke rentevastperiode zo veel aflossen als u wilt.  

    Bekijk het stappenplan extra aflossen
  • Wanneer wordt mijn maandbedrag afgeschreven?

    U betaalt uw maandbedrag achteraf via automatische incasso. Het wordt altijd afgeschreven op de 1e werkdag van de volgende maand.
  • Hoe vraag ik een berekening aan voor renteafkoop?

    Wilt u uw rente aanpassen voordat de rentevastperiode eindigt? Dan vraagt u ons om een berekening voor renteafkoop. Bekijk hier het stappenplan rente afkoop
  • Hoe vraag ik een aflosnota op?

    Wilt u uw hypotheek geheel aflossen? Dan vraagt u bij ons een aflosnota op. U krijgt van ons een voorstel opgestuurd.

    Regel het via de klantenservice

  • Ik heb een klacht

    Bent u niet tevreden? Dan zien wij dat als een klacht. 

    U kunt een klacht indienen door ons klachtenformulier in te vullen.
  • Hoe werkt een bouwdepot?

    Zodra wij de akte van de notaris hebben ontvangen, kunt u uw (ver)bouwnota's indienen via uw persoonlijke omgeving. U leest alle informatie over bouwdepot hier.
  • Wat gebeurt er met het restant van mijn bouwdepot?

    Bent u klaar met uw verbouwing? Het restant van uw bouwdepot wordt in mindering gebracht op uw hypotheekschuld.
  • Kan ik mijn verbouwspecificatie aanpassen?

    Ja, dat kan. U leest op onze bouwdepot pagina hoe u uw verbouwspecificatie kunt aanpassen. 
  • Kan ik mijn bouwdepot verlengen?

    Een bouwdepot loopt standaard 2 jaar. We informeren u tijdig als het einde van uw bouwdepot nadert. Eventueel kunnen we uw bouwdepot dan verlengen, met maximaal 6 maanden. Tijdens de verlenging krijgt u geen rente over het geld in het bouwdepot.
  • Krijg ik rente over het geld in mijn bouwdepot?

    Ja, u krijgt een rentevergoeding. De rente is gelijk aan uw hypotheekrente. Verlengt u uw bouwdepot na 2 jaar? Dan krijgt u geen rentevergoeding meer.
  • Ik ben al klant bij Syntrus Achmea. Kan ik dan extra geld lenen?

    Ja, dat kan. U kunt onderhands geld opnemen als u een hogere inschrijving heeft op uw 1e hypotheek. Heeft u die niet? Dan kunt u een 2e hypotheek bij ons sluiten.

    Neem contact op met uw hypotheekadviseur om te kijken wat er mogelijk is in uw financiële situatie.

    Let op: is uw 1e hypotheek een Comforthypotheek? Dan kunt u alleen extra geld lenen op basis van de Comfort voorwaarden.
  • Kan ik de hypotheekrente van de belasting aftrekken?

    Dat kan voor iedereen anders zijn. Neem daarom contact op met uw hypotheekadviseur of belastingadviseur. Hij kan u hier meer over vertellen.  
  • Hoe meld ik een overlijden?

    Als er een dierbare overlijdt, is er veel te regelen. Wij begrijpen dat er veel op u af komt. Wij helpen u graag. U vindt alle informatie op de pagina voor nabestaanden
  • Hoe kan ik ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid regelen?

    Voor ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid neemt u contact op met uw hypotheekadviseur. Deze kijkt samen met u of het kan en wat er voor nodig is.
  • Ik heb een aflossingsvrije hypotheek. Kan ik mijn hypotheek in de toekomst nog blijven betalen?

    Op deze pagina leest u meer over aflossingsvrije hypotheken en de risico's. Ook leest u hoe u in actie kunt komen.

    Wilt u liever telefonisch bespreken of u in de toekomst uw hypotheek kunt blijven betalen? En hoe u af kunt lossen? Bel ons. We helpen u graag.
  • Kan ik rentemiddeling aanvragen?

    Nee, rentemiddeling is niet mogelijk bij Syntrus Achmea. Wilt u overstappen op een lagere rente? Dat kan alleen als u de vergoeding in 1 keer betaalt. Neem contact met ons op als u hier meer over wilt weten.
  • Wordt mijn risico-opslag automatisch aangepast?

    Ja, als u (extra) aflost en daardoor in een lagere risicoklasse terecht komt, passen wij automatisch de risico-opslag, en mogelijk ook de rente, voor u aan. Lees hier meer over de risicoklassen en risico-opslag

    Heeft u een hypotheek met NHG of is uw schuld lager dan 60% van de marktwaarde? Dan heeft uw hypotheek geen risico-opslag. 

    Is uw huis meer waard geworden door bijvoorbeeld een verbouwing? Geef het aan ons door. Dan bekijken wij of uw risico-opslag omlaag kan. Lees hier het stappenplan aanpassen risicoklasse
  • Mijn rentevastperiode loopt binnenkort af. Wat moet ik doen?

    U krijgt drie maanden voor het einde van de rentevastperiode een voorstel met een nieuwe rente. U kunt dan kiezen uit verschillende rentevastperiodes. U geeft uw keuze uiterlijk 7 dagen voor het einde van de rentevastperiode aan ons door. U krijgt een bevestiging van uw keuze.
  • Ik heb geen nieuwe rentevastperiode gekozen, wat nu?

    Reageert u niet op ons voorstel voor een nieuwe rentevastperiode? Dan krijgt u automatisch dezelfde rentevastperiode als die u had. 

    Past dit niet binnen de resterende looptijd van uw hypotheek? Dan krijgt u een rentevastperiode die zorgt dat uw rente de rest van de looptijd van de hypotheek vast staat.
  • Mijn hypotheek loopt af. Wat moet ik doen?

    Heeft u een lineaire of annuïtaire hypotheek? Dan heeft u aan het einde van de looptijd uw hele hypotheek afgelost. We informeren u hier tijdig over. Heeft u een andere hypotheek? Dan moet u zelf de hypotheek volledig aflossen. Wilt u dat niet of kunt u dat niet? Bekijk dan samen met uw hypotheekadviseur of verlengen mogelijk is. Dat is onder meer afhankelijk van uw inkomen en de waarde van het huis.
  • Kan ik de risico-opslag van mijn hypotheek verlagen?

    Soms wel. 
    Is uw woning meer waard geworden of heeft u (extra) afgelost op uw hypotheek? Dan kan de risico-opslag, en dus uw rente, mogelijk omlaag. 
    Heeft u een hypotheek met NHG of een hypotheek in de risicoklasse tot en met 60% marktwaarde? Dan heeft u al het laagste tarief.

    Hoe het precies zit en wat u kunt doen, leest u hier.
  • Ik heb een hypotheek bij Syntrus Achmea. Is dit een Comforthypotheek of een Basishypotheek?

    Is uw hypotheekakte voor 1 januari 2008 gepasseerd? Dan heeft u altijd een Comforthypotheek. Is uw hypotheekakte later gepasseerd? Kijk dan in uw offerte of u een Basis- of een Comforthypotheek heeft gekozen. U mag ons uiteraard ook even bellen: 020 - 606 58 58.
  • Ik heb een Comforthypotheek. Hoe zet ik de rente opnieuw vast?

    Tijdens de rentebedenktijd kunt u ons een voorstel vragen. Vul hiervoor het formulier in op onze servicepagina.
  • Kan ik tussendoor mijn rente wijzigen?

    Ja, dat kan. U betaalt mogelijk wel een vergoeding voor ons renteverlies.

    U mag altijd zonder kosten aflossen met eigen geld (geen geleend geld maar bijvoorbeeld spaargeld of een ontvangen schenking). Lost u niet af met uw eigen geld? Dan mag u per kalenderjaar 10% van de oorspronkelijke hoofdsom van het leningdeel zonder kosten aflossen. Een overbruggingslening mag altijd zonder kosten worden afgelost. Daarnaast kunt u aan het eind van elke rentevastperiode zo veel aflossen als u wilt. 

    Is uw hypotheekschuld hoger dan de waarde van uw woning? Dan mag u dat deel (of een gedeelte daarvan) nu al zonder kosten extra aflossen.  

    Op onze pagina Extra Aflossen leest u meer belangrijke informatie hierover.

    Bekijk ook of u een risico-opslag op uw lening heeft. Is uw woning meer waard geworden of heeft u (extra) afgelost? Dan kan deze risico-opslag misschien omlaag. U leest er hier meer over. 

  • Ik ga verhuizen. Kan ik de rente meenemen?

    Ja, dat kan. Dit zijn onze voorwaarden:

    • De rentevastperiode blijft hetzelfde.
    • De nieuwe hypotheek is maximaal het restant bedrag van de oude hypotheek. Is de nieuwe hypotheek hoger? Dan geldt voor het extra bedrag de actuele rente voor nieuwe hypotheken.
    • De rente van de totale hypotheek kan aangepast worden als de risicoklasse van de nieuwe hypotheek hoger of lager is dan de risicoklasse van de oude hypotheek.
    • De nieuwe hypotheek passeert binnen 6 maanden nadat de oude hypotheek werd afgelost.
  • Heeft u nu een spaar- of levenhypotheek?

    Per 1 april 2017 zijn de fiscale tijdklemmen voor de kapitaalverzekering eigen woning (KEW), spaarrekening eigen woning (SEW), beleggingsrecht eigen woning (BEW) en kapitaalverzekeringen Brede Herwaardering (BHW) vervallen. Dit zijn verzekeringen gesloten tussen 1-1-1992 en 14-9-1999 die niet aangepast is naar een KEW, SEW of BEW. Wij hebben hier de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

    In de toelichting gaan wij in op de KEW. Wat voor de KEW geldt, geldt ook voor de andere hierboven genoemde kapitaalverzekeringen.
  • Hoe log ik in op Mijn Leninginzicht?

    U heeft een brief van ons ontvangen. Daarin vindt u een registratiecode en uitleg hoe u kunt inloggen op Mijn Leninginzicht.
  • Ik ben de registratiecode voor Mijn Leninginzicht kwijt

    Heeft u een brief van ons ontvangen met de registratiecode, maar bent u deze kwijt? 

    U kunt in Mijn Leninginzicht zelf een nieuwe registratiecode aanvragen. Klik op de knop ‘Registreren’ en kies bij ‘Ik heb een registratiecode’ voor ‘Nee'. U ontvangt uw nieuwe registratiecode per post. Dit kan enkele dagen duren.
  • Mijn activatiecode werkt niet.

    Vanwege een technisch probleem werken sommige activatiecodes niet. Stuur uw naam en hypotheeknummer in een e-mail naar beheer@syntrusachmea.nl. U ontvang zo snel mogelijk een nieuwe activatiecode.
  • Hoe log ik in op Mijn Syntrus Hypotheek?

    U heeft een welkomstbrief van ons ontvangen. In die brief staat uw persoonlijke activatiecode voor Mijn Syntrus Hypotheek. Volg de stappen om eenmalig uw account te activeren met de activatiecode. U logt daarna direct in met uw zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord.

    Let op:  voor toegang tot Mijn Syntrus Hypotheek heeft u een mobiel telefoonnummer nodig.

    Houd uw mobiele telefoon gereed. Elke keer als u in wilt loggen, krijgt u een tijdelijke sms-code.
  • Ik ben mijn gebruikersnaam voor Mijn Syntrus Hypotheek vergeten

    U kunt een nieuwe gebruikersnaam opvragen. Dat kan telefonisch op 020 606 58 58 of per e-mail beheer@syntrusachmea.nl.
  • Ik ben mijn wachtwoord voor Mijn Syntrus Hypotheek vergeten

    U kunt op Mijn Syntrus Hypotheek zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Klik op wachtwoord vergeten en houd uw mobiele telefoon bij de hand. U ontvangt een code via sms waarmee u uw nieuwe wachtwoord aanmaakt.
  • Wanneer krijg ik een activatiecode voor Mijn Syntrus Hypotheek?

    Na passering van uw hypotheek bij de notaris krijgt u binnen ongeveer 10 werkdagen automatisch een brief van ons met een persoonlijke activatiecode. Deze code is 30 dagen geldig. 
  • Ik heb geen brief gekregen met een activatiecode, wat moet ik nu doen?

    U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@syntrusachmea.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.
  • Ik ben de activatiecode voor Mijn Syntrus Hypotheek kwijt

    Heeft u een brief van ons ontvangen met de activatiecode, maar bent u deze kwijt? 

    Geen punt. U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@syntrusachmea.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.
  • Mijn activatiecode voor Mijn Syntrus Hypotheek is verlopen hoe krijg ik een nieuwe

    Heeft u een brief van ons ontvangen met de activatiecode, maar is deze inmiddels verlopen? 

    Geen punt. U kunt per e-mail een nieuwe activatiecode aanvragen via beheer@syntrusachmea.nl. Wij sturen u een brief met een (nieuwe) persoonlijke activatiecode.
  • Ik kan niet inloggen want ik krijg een foutmelding, hoe nu verder?

    Controleer of uw account is geactiveerd met de persoonlijke activatiecode in de brief die wij u gestuurd hebben.  Probeer het later nog eens en neem contact met ons op als u nog steeds niet kunt inloggen. Dat kan telefonisch via 020 606 58 58 of per e-mail beheer@syntrusachmea.nl.
  • Ik krijg geen sms-code op mijn telefoon, hoe nu verder?

    Controleer of u uw gegevens goed heeft ingevuld en u het juiste telefoonnummer heeft. Het is mogelijk dat uw provider een storing heeft, probeert u het later nog eens. Als het niet lukt om in te loggen, neemt u dan contact met ons op. Dat kan telefonisch via 020 606 58 58 of per e-mail beheer@syntrusachmea.nl.
  • Ik krijg een sms-code op mijn telefoon, maar die werkt niet. Kunt u mij helpen?

    Controleer of uw de gevraagde gegevens volledig en goed heeft ingevuld. Probeer het later nog eens en als het nog steeds niet lukt om in te loggen, neemt u dan contact met ons op.
  • Waar kan ik zien hoe veel geld er nog in mijn bouwdepot zit?

    Op de beginpagina van Mijn Syntrus Hypotheek klikt u linksboven in het scherm op ‘online regelen’ en vervolgens op ‘bouwdepot’. U ziet op dezelfde plek ook wat de status is van door u ingediende declaraties.
  • Waar kan ik een Syntrus Achmea hypotheek afsluiten?

    Bij een hypotheekadviseur. Een adviseur bij u in de omgeving vindt u hier. De adviseur zal met u uitzoeken welke hypotheek bij uw situatie past en of een Syntrus Achmea hypotheek voor u de beste keuze is.
  • Kan ik met vragen en wijzigingen ook rechtstreeks terecht bij Syntrus Achmea?

    Dat ligt aan de wijziging. Omdat uw hypotheekadviseur al uw gegevens heeft en daardoor de financiële gevolgen goed kan overzien, verwijzen wij u meestal door naar uw hypotheekadviseur voor een onafhankelijk advies.
  • Heb ik een overlijdensrisicoverzekering nodig voor een hypotheek bij Syntrus Achmea?

    Nee.
    Het is wel verstandig om vooraf na te denken over wat er gebeurt met de hypotheek als u komt te overlijden. Of bij het overlijden van uw partner. Laat u daarom goed adviseren over de betaalbaarheid van de hypotheek na overlijden. Zo voorkomt u dat u of uw nabestaanden voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Met een overlijdensrisicoverzekering kunt u ervoor zorgen dat (een deel van) de hypotheek wordt afgelost. Er zijn ook andere mogelijkheden zoals een nabestaandenpensioen. Uw adviseur kan u hier het beste over informeren.